kenalidiri

AHMADHANIFABDHALIM

penganggur/pelajar
GRAVITI SITUASI - bangun pagi, bila body mula beraksi, selagi kaki terpacak atas bumi, setiap gerak geri harus dinterpretasi, membawa suka atau duka, membuah tawa atau hiba, menatijah sorga atau neraka. Hidup akan terus ku pandu walau dilanda pilu, walau dihambat sayu, walau diamok syahdu, walau ditebak peluru, walau dilontar batu.
1 4 3
notakaki



**************************************************
************* dalam pembikinan ! *************
**************************************************

bal akhiratu khairun wa abqa
28.3.11

PERHATIAN!! Ini bukan post tips-tips kecantikan atau tips penjagaan kulit okay..

Ramai orang suka guna soalan sebagai tajuk a.k.a. title. Kasi orang lain tertanya-tanya, langsung tersecara tak sengaja di luar sedar klik link yang  berunsur soalan itu. Memang hebatkan title bebentuk soalan ni.

Cewaah, ayat luarbiasa skema. Begitu lurus ibarat batang pokok kelapa. Hari ni kita akan bercakap tentang punca-punca kulit hanif dan mereka menjadi hitam.

Kejap, siapa mereka? Mereka, dalam skop perbincangan kita hari ini adalah budak-budak SMI Al-Amin Kemaman.

Sekolah, bukan sahaja tempat untuk pelajar duduk menimba ilmu. Sekolah yang mempunyai sistem pendidikan yang SYUMUL adalah sekolah yang dapat melahirkan produk yang cemerlang, seimbang dari segenap segi, tak kira ilmu dunia, ilmu agama, akhlak, sukan, dll. Hal ini perlu kerana pelajar perlulah mendapat selengkapnya bagi berhadapan dengan prospek dunia luar yang penuh pancaroba! Cewah.

" Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?" (Al-Ankabut; 2)

Kerana 'ujian' yang dijanjikan inilah, sekolah kami merangka variasi aktiviti tarbiyyah luar sekolah dan koko sebagai persediaan la antaranya ; 

1.   REHLAH
    
Pertama sekali, apa tu - rehlah?
Perkataan rehlah diambil dari perkataan bahasa arab yang membawa maksud perkelahan atau picnic. Dan di Al-Amin, kami mengadakan rehlah anually, setahun sekali. Memang tough!

Biasanya, pada hari program ini diadakan, kami, saya dan mereka pelajar-pelajar Al-Amin akan seharian duduk di pantai. Di sana, kami akan bermain (permainan yang ditetapkan oleh Pegawai Tarbiyyah), menyembelih ayam(biasanya la) dll. Seharian tanpa buku dan pelajaran, ibarat mimpi indah bagi para pelajar.

Program ini, no offense, merupakan salah satu punca utama kulit saya dan mereka menjadi hitam. Walaupun begitu, kami tetap menyukai REHLAH (salah satu program paling dinanti2 tau) dan kami sayang sekolah kami!

*gambar ihsan IzzaGraphy (tapi hanif yang tangkap semua.lawa kan, kui3)

Lawan ikut rumah sukan!
Nak mula ni!
Orang main, dia posing
Ragbi pantai!
Ready? Ooo som, penentu siapa jalan dulu
Bertafakur untuk mangsa Tsunami Jepun
Ayam hidup, lunch (took me 4 times to adjust the manual setting to make the picture looked nice)
Yang ni Izzat tangkap. Hanif!
Oooh, ni la LUNCH! *malas letak gambar tngah bakar

2.   TEMASYA SUKAN

Haish, yang ini, tidak memerlukan kepada penerangan la rasanya. Sukan, pergi la mana-mana sekolah pun, kalau you aktif, sure gelap sikit la kulit. Kecuali kalau you darah kacuk, inggeris ke, payah sikit la.

Biasanya diadakan sekitar bulan Februari dan Mac, sukan juga merupakan event popular tahunan kerana pelajar boleh bermain-main dengan sepenuh hati (ayat pakai hentam je nih).. Tapi tahun ni jeles la sikit dengan junior, selain show rumah masing-masing yang hebat, diorang dapat buat show tu dalam dewan. Tak aciii!

Al aqlu salim fil jismi salim kan? Malas letak gambar.

3.   JOGATHON

Sebenarnya ini termasuk sekali la dalam sukan. Tapi disebabkan tahun ni Jogathon sekali diselia bawah PIBG, jadi asingkan la kut. Ooh, jogathon tahun ni, combine dengan jogathon kutipan dana PIBG, jadi ada la parents yang turut turun pada berlari, termasuk la my dad..

Dan ayah ana menang nombor satu ibu bapa, nombor tiga kalau keseluruhan (campur dengan student la). HEBAT kan? *Riya' eh

Bersedia
Memanaskan badan
Lucu tapi still comel
MUSLEH Next Top Model? Siapa tahu.
Makcik2. Paling kanan, my umi
Get set, GOOO!
Abdullah Al Khair. (kenal belaka nama student kat sekolah)
Dah letih dah semua
Wohhooo, my dad!
Ooooooh, its wasabi!(link di sebelah kanan)
My dad, terima hadiah dari pak Bogi!
Pingat!

4.   MUKHAYYAM

Aktiviti tarbiyyah yang paling TOP. Terbahagi kepada dua,- Dakhili (indoor la sangat) dan Khariji (outdoor), setiap tahun ada keunikan tersendiri. Mukhyyam ni apa? Camping jela. Tapi kalau tanya student al-AMIN pasal mukhayyam, diorang akan cakap, lain dari yang lain.

Memang betul pun. Sebab kebanyakan aktiviti sepanjang mukhayyam ni takde sekolah lain buatnya. Lagipun masa ni la kami mera[at eratkan ukhuwwah. More info, klik sini(kupasan wasabi )


Oh, untuk jaga kulit sepanjang aktiviti ni pakai la sun block ke, hanif salu pakai banana boat!
Gambar ihsan IzzaGraphy.. Tapi semua hanif tangkap kecuali 2. Enjoy :)

Labels: ,

11:57:00 AM

Contact

fb icon photo icon1.pngtwitter icon photo icon2.png photo icon3.png


Blogger

Home Yasmin Bulan